Met de opvallende en prikkelende titel ‘Woef woef en nu je bek houden’ levert auteur Ad de Jong een boek af voor alle docenten, onderwijsmanagers en begeleiders die van hun leerlingen de indruk krijgen dat ze ‘klootzakken’ zijn, maar zichzelf daar geenszins in herkennen.
De Jong schreef zijn boek bovendien voor iedereen die te maken krijgt met de steeds groter wordende groep jongeren die uitvallen op school, de drop-outs, thuiszitters en rondhangers die ongelukkig zijn en vervelend doen.
“Maar niet alleen de oud-hoofdvakdocenten botsten met mijn vernieuwingsdrift; in Rotterdam kwam ik er voor het eerst achter hoe diep de structuren van het onderwijs geworteld zitten in ons systeem, en hoe dit enorm kan ontploffen als er zo’n progressief gastje als ik langs komt huppelen die ‘eens wat nieuws’ wil uitproberen.”
De Jong weet waar hij het over heeft; hij was namelijk zelf zo’n jongere. In zijn boek legt hij uit waarom zijn benadering van ‘probleemjongeren’ wel werkt en vele andere goedbedoelde pogingen op niets uitlopen. Via allerlei aansprekende en originele handvatten laat De Jong zien hij je wél aanhaakt bij jongeren. Hoe je hen wel degelijk kunt stimuleren om te leren en bij hen de prikkel om zich te ontwikkelen kunt opwekken. Wat in elk geval niet werkt, volgens de auteur, is het opleggen van allerlei geboden en verboden. Begrijpen, leiden en ruimte geven… dát is de boodschap! In veel gevallen blijkt dan plotseling dat jongeren echt wel hard willen werken om succesvol te zijn.
‘Woef woef en nu je bek houden’ is een enorm inspirerend boek over hoe men om kan gaan met ‘probleemjongeren’. Na het lezen ervan, had ik even (echt éven…) het verlangen om zelf in een lesgevende situatie te verkeren. Ik zou onmiddellijk aan de slag gaan met de handvatten die De Jong aanreikt. Het waren overigens zijn eigen ervaringen in het onderwijs die De Jong het inzicht gaven over wat er mis is in ons onderwijssysteem en de omgang met jongeren.
“De studenten maakten van de gang hun hangplek. Hun dB’s. Maar in een schoolgebouw gelden regels – logisch. In ‘hun’ gang mocht niet gegeten en gedronken worden, de muziek mocht niet te hard en er mocht vooral niet geschreeuwd en gerend worden.”
De Jong hoopt met zijn boek veel medewerkers in het onderwijs te kunnen helpen en te inspireren met zijn boek en ik denk dat hem dat gaat lukken! Ik adviseer derhalve alle directies en besturen van middelbare scholen hun docenten dit boekje als relatiegeschenk te geven.
Over de auteur
De Jong (59) is professioneel muzikant (drummer), docent, onderwijsmanager, oprichter van de Nederlandse popacademie en directeur van Nutrecht, waar creatieve ondernemers en drop-outs met elkaar in contact worden gebracht. Zelf zegt hij: ‘Het is niet zo moeilijk om de juiste benadering te vinden voor jongeren die het op school niet uithouden. Maar je ziet het pas als je het doorhebt.’
Uitvoering
Uitgever: Bigbusinesspublishers
ISBN 9789491757624
Paperback, 119 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.
Wow..wat gaaf om deze recente te lezen…ik ben het er helemaal mee eens hahaha
Dank je wel Hanneke.
Groet ad de jong
Graag gedaan Ad. Ik heb genoten van jouw boek!
Mooie bespreking, ik ben het er helemaal mee eens! En, verrassend genoeg in dit genre, is het het ook nog een spannende autobiografie vol met slinkse cliffhangers waardoor je het boek niet snel weglegt.