Verliezen van mezelf 2


‘Verliezen van mezelf’ vertelt het verhaal van Sifra. Wanneer Sifra een aanbieding krijgt om als au-pair in het buitenland te gaan werken, grijpt ze deze kans met beide handen aan. Samen met enkele andere meisjes, vertrekt zij naar Engeland. Maar waarom gaat het vliegtuig naar Polen en waarom mag ze geen vragen stellen? Je leest het in ‘Verliezen van mezelf’.

“Weer zag ik in mijn ooghoeken dat hij een stap naar voren zette. We hadden gewoon geen keus, het was simpel genoeg; we zaten in een val, we waren de lul en ons leven lag nu in hun handen.”

Noordeloos is dyslectisch en dat is enerzijds haar kracht en anderzijds haar valkuil. Het verhalend vermogen van deze auteur is enorm. Zij weet de spanning bijzonder goed op te bouwen, het verhaal zit goed in elkaar en de personages komen fijn uit de verf. Een wat grondiger redactieronde zou dit boek echter nog beter maken.

“Hij wilde ook nog weten of ik iemand van het bedrijf op Schiphol had gezien, en of ik misschien wat wist te vertellen over de kinderen die stonden te wachten voordat ze gingen inchecken.”

Noordeloos heeft er bewust voor gekozen haar debuutroman destijds in ongeredigeerde vorm uit te geven; zelfs tegen het advies van haar uitgever in en daar heb ik respect voor. Het was voor Noordeloos een statement omdat zij in het verleden met regelmaat voor ‘dom’ werd versleten door haar dyslectie. Ik had echter gehoopt dat zij voor haar volgende boek(en) wél de samenwerking zou zoeken met een redacteur. Deze auteur schrijft namelijk heerlijke boeken, maar ik ben ervan overtuigd dat zij een nog veel groter publiek kan bereiken wanneer ook de schrijfstijl, naar een hoger niveau getild wordt.

“Eindelijk, na al die jaren hadden ze een spoor; Pieter kon het zo slecht hebben als alles waar je een beetje hoop van kreeg uitliep op niets. Deze zaak hield hem nu al tien jaar in de greep, vanaf het moment dat Caitlin zijn kantoor binnenliep.”

Kortom, een heerlijk, spannend boek dat een nog veel groter publiek verdient!

De auteur

Mariska Noordeloos (1970) is onderneemster. Zij zwaait de scepter in haar eigen cafetaria in Andijk. Noordeloos is getrouwd en heeft twee zoons. Eerder verscheen van haar hand ‘Het spel is uit’. Dit debuut werd positief ontvangen.

Uitvoering

Uitgegeven via Pumbo

ISBN 978-94-6345-220-5

Paperback, 229 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 

 


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “Verliezen van mezelf

  • Hay van den Munckhof

    Ik begrijp de frustratie van de auteur wel, maar dat ze daarop reageert door haar boek bewust ongeredigeerd uit te geven, vind ik doodzonde, zeker als ze het (zoals ik uit deze recensie lees) in zich heeft om een reguliere uitgever voor haar verhaal te vinden. Van elke duizend auteurs zijn er slechts een paar in staat om voor eigen redacteur te spelen. Ik ben zelf redelijk in staat om puur taalkundig een (bijna) foutloos manuscript aan te leveren, maar ik zou er desondanks nachtmerries van krijgen als het zonder verdere redactie uitgegeven werd. Een goede redacteur is er niet voor spellingfouten of interpunctie (dat bekijkt een corrector), maar kijkt naar je verhaallijn, wijst je op overbodige scènes die je rustig kunt schrappen, let op het juiste perspectief, het tempo in het verhaal, een actieve en beeldende schrijfstijl en nog veel meer. Kortom, een professionele redacteur is onmisbaar en onbetaalbaar.