In ‘Verdienen met uitgeven’ neemt Maarten Beernink (aspirant) auteurs mee in de wereld van het uitgeven. In het ‘zelf’uitgeven wel te verstaan.
Werkelijk alle aspecten komen aan bod en het aardige is dat het boek ook nog eens bestaat uit meerdere papiersoorten, zodat de lezer direct de papiersoort kan kiezen die hem of haar het beste past.
Beernink legt auteurs die overwegen hun boek in eigen beheer uit te geven, via een uitgekiende strategie, uit hoe zij bijvoorbeeld de aandacht krijgen van journalisten, inkopers en boekverkopers.
“Een slechte eindredacteur of geen eindredacteur is altijd aanwezig in het eindproduct. En dat straalt af op de totale indruk van je boek. De inhoud kan nog zo interessant zijn; als deze spel-; stijl- en grammaticafouten bevat, zet de lezer vraagtekens bij de zorgvuldigheid van de inhoud.”
‘Verdienen met uitgeven’ staat vol met tips en ideeën. Het een heb je wellicht zelf al bedacht of wist je al, het ander neem je mee. Zoals de tekst op de achterflap (zo belangrijk). Hoe stel je die op? Een indrukwekkende boekpresentatie; waar moet je aan denken en hoe kan het anders? Hoe gebruik je google, YouTube en social media om een groot publiek voor jouw boek te bereiken? Naast dit soort handreikingen bevat ‘Verdienen met uitgeven ook tal van bruikbare tips over bindmethodes, formaat en over de financiering via bijvoorbeeld crowdfunding of voorintekening.
‘Verdienen met uitgeven’ is een mooi naslagwerk voor iedereen die er over denkt om zelf een boek uit te geven. Beernink heeft een fijne, no-nonense stijl van schrijven en dat maakt zijn boek bijzonder transparant en inspirerend.
“Facebook is al lang niet meer het medium dat alleen voor persoonlijke contacten wordt gebruikt. Bedrijven hebben dit sociale medium massaal omarmd, zeker sinds Facebook vanaf 2015 nog losser omgaat met de privacy van de gebruikers. Ook voor de promotie van een zakelijk boek biedt Facebook veel kansen.”
Zeker voor vakliteratuur geldt dat uitgeven in eigen beheer geen geld hoeft te kosten, maar het juist geld kan opleveren. Wellicht niet zozeer door middel van de verkoop van je boek, maar wel doordat je vaker gevraagd wordt; je wordt gezien als expert op jouw gebied. Je wordt in de gelegenheid gesteld meer offertes uit te brengen.
“Veel auteurs zien de bookparty als laatste fase van de boekproductie. Dat klopt, vanuit de auteur gezien. De tijd van het noeste schrijfwerk zit erop en de boeklancering is een beloningsmoment waarbij de auteur in de schijnwerper staat. Familie, vrienden en de pers krijgen een uitnodiging om het feestje bij te wonen. Maar er komt geen enkele journalist opdagen op het feestje en de verwachte verkooppiek blijft uit. Wat ging er mis?”
‘Verdienen met uitgeven’ toont helder aan dat het in eigen beheer uitgeven van een boek geen onbereikbaar ideaal hoeft te zijn. Het goed hanteerbare stappenplan van Beernink maakt dat elke auteur ermee aan de slag kan. Het enige dat ik wat ontbeer zijn de nadelen van het uitgeven in eigen beheer versus de voordelen van het inzetten van een (actieve) uitgever.
Als boekmarketeer en literair agent heb ik zelf ook nog veel gehad aan dit interessante boek. Het meeste was mij weliswaar bekend, maar om alle informatie in een naslagwerk gevat te zien, is uiterst waardevol.
Over de auteur
Beernink is auteur van managementboeken en verkoopt via zijn bedrijf Het Boekenschap duizenden boeken over klantgericht ondernemen. Zijn nieuwste boek ‘Verdienen met uitgeven’ gaat over zijn vak, uitgeven. Doelgroepen zijn vooral coaches, trainers en adviseurs met een eigen praktijk.
Uitvoering
Het Boekenschap
Hardcover, 224 pagina’s
EAN 9789490085407
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.