Het boek
De reclamewereld heeft af te rekenen met een geloofwaardigheids-probleem dat is veroorzaakt door het veelvuldig doen van loze beloftes. De kritische en mondige consument van tegenwoordig reageert daarop met .. wantrouwen.
Op zoek naar een nieuwe geloofwaardigheid komen merken terecht bij
authenticiteit, storytelling en content marketing. Dat zijn de populaire tools van dit moment in reclameland.
‘True Storytelling’ combineert deze hedendaagse marketing-ingrediënten tot een praktische methode die ondernemers, marketeers en reclamemakers helpt bij het vertellen van geloofwaardige merkverhalen. Geloofwaardigheid is immers hét belangrijkste criterium voor succesvolle content marketing.
De True Storytelling-methode begint met helder krijgen waar een merk werkelijk voor staat. Met het praktische True Story Canvas uit het boek, doe je dit op slechts één A4. Deze merkpositionering op basis van authenticiteit vormt het uitgangspunt voor het ontwikkelen van True Story content.
Visie van de recensent
Wat een inspiratie! Paul Hillesum en Amber Franssen laten je, via hun True Story Canvas, in dertien stappen zien hoe je een merkstrategie en merkpositionering kunt ontwikkelen en vastleggen. Zo eenvoudig kan het zijn! Na het lezen van ‘True Storytelling’ weet je hoe het verhaal van je merk vertelt moet worden. De menselijkheid van verhalen en de creatieve mogelijkheden worden benadrukt, samen met het toepassen van beeldmateriaal.
Hillesum en Franssen vertellen de lezer wat authenticiteit is en hoe dit toe te passen in marketing- en merkcommunicatie. Beeldende voorbeelden en uiterst aardige anekdotes maken dit boek tot een boeiend en levendig geheel. Geen ingewikkeld, theoretisch geneuzel, maar simpele waarheden en feiten.
‘True Storytelling’ is wat mij betreft een absolute aanrader voor marketeers, communicatiemanagers, reclamemensen en diegenen die een eigen bedrijf (willen) starten. Een nuttig boek met bruikbare tools voor het ‘schrijven van True Stories’, want dat is waarmee merken hun geloofwaardigheid kunnen terugverdienen!
Tenslotte, de uitvoering van het boek is overigens al een heerlijkheid. De mooie, dikke kaft van ‘True Storytelling’ is al uniek te noemen. Bovendien wordt het blauw van de cover in het boek telkens herhaald. In de koppen en de schutbladen, ja zelfs in de outfits van de auteurs. Prachtig gedaan!
Over de auteurs
Paul Hillesum volgt een studie HBO Communicatie gevolgd door een opleiding voor reclamecreatieven bij de School voor Commerciële Communicatie. Hij gaat aan de slag als copywriter bij Publicis Dialog, N=5, Fitzroy, KOEN en Publicis en doorloopt alle mogelijke disciplines van het reclamevak. Van Above the line tot Below the line. Van Thema tot 1-op-1 communicatie. Voor grote A-merken creëerde hij uitingen en campagnes (onder meer: KPN, Oxfam Novib, Heinz, Nuon, Telfort, Agis Zorgverzekeringen, Albert Heijn, Renault, WarChild, Ben&Jerry’s, De Rijksoverheid, Rabobank, XS4ALL en GVB).
Amber Franssen is een creatieve duizendpoot. Zij start haar creatieve loopbaan aan de Rietveld Academie in de richting Audiovisueel. In 2000 wordt ze genomineerd als beste kunststudent van Nederland door het Prins Bernard Cultuurfonds. Na mooie successen in de Nederlandse filmwereld, besluit ze over te stappen naar de reclamewereld.
Na een opleiding aan de Junior Academie voor Art Direction start ze haar reclamecarrière bij KesselsKramer. Amber maakte campagnes voor onder meer SNS Bank, Telfort, Oxfam Novib, Remonstranten, UITmarkt, Radio 1, KPN, Ministerie SWZ, WarChild, Agis Zorgverzekeringen en Nuon.
Samen met Paul Hillesum start Amber creatief content bureau Truman. Een bureau dat merken helpt met het vertellen van geloofwaardige merkverhalen in reclame en content.
Uitvoering
Uitgever Van Duuren Management
Gebonden, 191 pagina’s
EAN 9789089653222