Recensie van ‘In beeld met Instagram in 60 minuten’


Instagram is razend populair. Het sociale medium, dat draait om het delen van beeldmateriaal, heeft de laatste jaren aan terrein gewonnen en behoort momenteel tot de top 5 meest populaire sociale media.

Het boek

Zien en gezien worden, dat is feitelijk de basis van Instagram. Is dat zakelijk gezien interessant genoeg? Jazeker! Instagram heeft inmiddels meer dan driehonderd miljoen gebruikers en is daarmee een van de actiefste mobiele community’s, waarin wordt gedeeld, geliked en gereageerd. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, is er dus wel degelijke een actieve interactie.

Waarom Instagram gebruiken?

De auteur geeft overtuigende argumenten om, ook als bedrijf, met Instagram te starten. Het feit dat visuele content steeds belangrijker wordt en Instagram een van de vijf grote social media kanalen is, zijn al argumenten die steekhoudend zijn. Tel daarbij op dat je, door middel van een persoonlijk, door beeld gedragen verhaal, je merk of bedrijf onder de aandacht kunt brengen, dan wil je toch vandaag al beginnen?

Schoenmaker…

Zomaar foto’s posten op Instagram is natuurlijk niet heel doordacht als je een sterk, eenduidig verhaal wilt vertellen. Jassies geeft praktische tools hoe je een strategie uit kunt werken. Begin vooral met het befaamde ‘Why’ (Start with Why van Simon Sinek). Ofwel, waarom doet jouw organisatie dat wat zij doet. Op basis van het antwoord op die vraag kun je een specifieke niche claimen op Instagram. Een duidelijk verhaal, een zichtbaar eigen stijl en een herkenbaar en eenduidige niche maken een Instagram-account succesvol.

Goed beeld werkt nog beter mét goede teksten

In het kader van contentcreatie geeft Jassies relevante voorbeelden en cases van merken of organisaties die een hashtag hebben geclaimd en die hun target audience vervolgens veelvuldig gebruikt, zoals het succesvolle #fitgirlcode heeft bewerkstelligd. Naast beelden posten is het belangrijk te luisteren naar de doelgroep en vooral ook te verbinden, een platform te creëren waarop mensen met dezelfde passie, levensstijl of interesse content kunnen delen.

Hashtags toevoegen is overigens een must. Deze dienen als zoekfunctie en categoriseren beelden, zodat alle 30 miljoen Instagram-gebruikers zoeken op woorden die zij interessant vinden. Maar je bindt volgers pas écht, als je het beeld versterkt met een pakkende, relevante tekst.

Jassies doet in haar boek de aspirant gebruiker ook goede tips aan de hand hoe je er achter kunt komen wat voor foto’s je kunt gebruiken. Belangrijk is hierbij om herkenbaar te zijn. Dat kan in stijl of in onderwerp en zelfs in belichting.

Strategie

Ook voor dit social mediakanaal heb je, net als voor alle anderen, een strategie nodig. Maak echter geen gedetailleerd plan, is het advies van Jassies, maar begin gewoon. Experimenteer en kijkt wat werkt. Na enige tijd gebruik is het echter slim om je doelstellingen te bepalen en hoe die te bereiken en zie daar, je strategie is geboren!

Visie van de recensent

Een heerlijk, handzaam boekje met praktische tips over hoe je succesvol kunt worden op Instagram. Via vijf hoofdstukken zet Kirsten uiteen hoe je Instagram kan gaan inzetten als onderdeel van je onlinemarketingstrategie. De tips, tricks en tools die de auteur biedt, zijn duidelijk en toepasbaar.

Over de auteur

Kirsten Jassies beheert diverse sites, blogs en social mediakanalen. Ze heeft een bloggers-netwerk opgezet voor uitgever Sanoma, waarin ze invloedrijke bloggers, magazines en merken bijeen bracht. Daarnaast traint Jassies merken en bedrijven in het samenwerken met deze social influencers en werknemers in personal branding, om een groter netwerk te creëren en meer online invloed te krijgen.

Jassies deelt haar bevindingen op haar eigen blog justK.nl en sites als Frankwatching, Fast Moving Targets en LinkedIn. Ze is daarnaast een enthousiaste spreker en geeft workshops en webinars over haar expertise.

Uitvoering

Zeer kleine pocketuitvoering van 118 pagina’s.

Bestellen

Dit boek is te bestellen bij Managementboek: https://www.managementboek.nl/boek/9789461261342/in-beeld-met-instagram-in-60-minuten-kirsten-jassies


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.