Elke bestuurder, ondernemer of expert wil niet alleen een geloofwaardig verhaal vertellen, maar bovendien op emotioneel niveau verbinding maken met zijn of haar publiek. Mensen raken, zodat ze je geloven en in beweging komen. In ‘RAAK’ vertellen Reinier Rombouts en Raf Stevens op uiterst rake wijze hoe je jouw publiek bereikt, hoe je vertrouwen creëert en hoe je zorgt dat jouw verhaal raakt?
“Wie een leider wil zijn, moet in de eerste plaats in staat zijn leiding te geven aan zichzelf. Wil je een verhaal overbrengen op anderen? Ken eerst je eigen, persoonlijke verhaal.”
Rombouts en Stevens interviewden een groot aantal leiders. Op basis van hun bevindingen creëerden zij een even eenvoudig als doeltreffend model: van ik, naar wij, naar nu en noemden dat het Story-Kompas. In hun boek vertellen de auteurs hoe je het Story-Kompas kunt inzetten.
“Vaak willen we met onze communicatie veel impact bereiken, maar laten we weinig zien van wie we echt zijn. We worden niet persoonlijk. Niet echt. We zeggen het zelfs letterlijk, vooral in werksituaties: Het is niet persoonlijk.”
Wanneer je dit boek leest bekruipt je een aantal keer het gevoel: ‘dit had ik zelf kunnen verzinnen.’ Maar enfin, wij verzonnen het niet, maar Rombouts en Stevens wél en dat maakt het zo briljant. Vaak zijn juist de meest eenvoudige en voor de hand liggende methoden, de beste. Zo ook het Story-Kompas!
“Verhalen vertellen betekent verantwoording nemen. Zeker voor leiders. Vertel geloofwaardige, oprechte en realistische verhalen.”
Het Story-Kompas houdt feitelijk in dat je met jouw verhaal begint als verteller vanuit persoonlijk perspectief en vervolgens verbreedt naar de groep waarvan jij en je publiek deel uit (willen) maken. Hoe je dat doet, vertellen de auteurs je in ‘RAAK!’.
Over de auteurs
Reinier Rombouts is eigenaar van Chief Storyteller, een PR & communicatiebureau met een specialisatie in storytelling. Hij werkte daarvoor onder andere als consultant voor grote organisaties als Achmea en Rabobank en voor diverse PR & communicatiebureaus.
Raf Stevens is expert business storytelling. Hij is een veelgevraagd spreker, trainer en coach op gebied van storytelling. Stevens heeft 12 jaar bedrijfservaring in diverse communicatiefuncties en is sinds 2005 werkzaam als zelfstandig communicatieadviseur.
Uitvoering
Futuro Uitgevers
ISBN10 9789492221704
Paperback, 160 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.
Pingback: Recensies Raak! – Chief Storyteller