We kunnen er niet omheen; de arbeidsmarkt verandert en die verandering gaat snel. Er worden minder vaste arbeidsverbintenissen aangegaan en derhalve is er veel flexwerk. Flexwerk, het is zoiets. Wat betekent flexwerk voor de arbeidsverhoudingen en is ons poldermodel opgewassen tegen die veranderingen? Kunnen de huidige vakbonden en werkgeversorganisaties zich staande houden in de bewegelijke arbeidsmarkt en blijft het overleg tussen sociale partners zoals we dat gewend zijn? Hoe ziet het poldermodel er uit in 2030? Dit en meer leest u in ‘Poldermodel 3.0’.
Om enige transparantie te verschaffen in deze ‘chaos’ sprak auteur Fedde Monsma met vakbonds- en werkgeversvoorzitters, HR-directeuren, arbeidsmarktwetenschappers, politici, arbeidsmarktdeskundigen en ook met de man/vrouw op de werkvloer. Hij vroeg hen naar hun mening. Al deze meningen combineerde Monsma met zijn eigen kennis én zijn visie op de veranderende arbeidsmarktverhoudingen.
“Als we een samenleving willen hebben met meer cohesie, zullen we meer moeten gaan luisteren naar elkaars standpunten, meer moeten zoeken naar gezamenlijk perspectief.”
Monsma toont in ‘Poldermodel 3.0’ aan dat de overlegstructuur, zoals wij die momenteel nog kennen, niet meer werkt en dat er een groeiende behoefte aan beide zijden bestaat, aan individueel maatwerk. Bij het realiseren van dergelijk maatwerk zal de rol van human resource managers én ondernemingsraden een grote rol spelen.
‘Poldermodel 3.0.’ is een helder en boeiend boek. Monsma komt met transparante ideeën en inzichten waar (werkgevers)organisaties hun voordeel mee kunnen doen wanneer zij het aandurven van koers te veranderen. Want beter nú alvast een nieuwe weg inslaan dan wachten tot het moment dat die keuze er simpelweg niet meer is. Hij brengt zijn ideeën op een zeer inspirerende wijze, waardoor je met groeiend enthousiasme verder leest.
“Ik wil vreselijk hard roepen tegen de polder: hef jezelf op! Maar of ik dat als tip mee wil geven, weet ik niet. Beter is om van onderop goed te luisteren en ruimte te geven voor experimenten.”
Monsma is er heilig van overtuigd dat de kracht van het polderoverleg tanende is. Deze mening illustreert hij overtuigend in zijn boek. Volgens de auteur komt dit doordat onze maatschappij verandert. Er is sprake van individualisering en daarnaast spelen demografische ontwikkelingen en globalisering een belangrijke rol in. Bovendien zijn de sociale partners wars van nieuwe initiatieven.
“Lef vereist ook leiderschap. Leiderschap is in de nieuwe polder dienend. Geen opgelegde arbeidsvoorwaardennota’s die door vakbonden en werkgevers als oekazes bij onderhandelaars worden neergelegd. Leiderschap betekent de ruimte geven aan de professionals aan de onderhandelingstafels om anders te kunnen werken, te zoeken naar maatwerkoplossingen voor bedrijven en werkenden.”
Monsma heeft met zijn boek voor ogen dat het vakbonden, werkgevers en de politiek motiveert zichzelf en hun eigen rol in het geheel, kritisch te beschouwen en vervolgens te kijken naar de kansen die kunnen leiden tot een moderne versie van het poldermodel….het poldermodel 3.0.
Conclusie: als direct of indirect betrokkene, maar ook als geïnteresseerde, lees je Poldermodel 3.0, achter elkaar uit. Het is alles behalve droge kost. Een boeiend relaas waarbij, na het lezen van de laatste pagina, slechts één stelling beklijft: ons poldermodel moet inderdaad op de schop!
Over de auteur
Fedde Monsma is politicoloog en arbeidsmarktdeskundige. De polder heeft weinig geheimen meer voor hem; hij heeft een lange staat van dienst als cao-onderhandelaar bij grote bedrijven en branches bij het CNV en is nu werkzaam bij Sportwerkgevers als Adviseur Nieuw Beleid en als zelfstandig adviseur Arbeidsvoorwaarden en -Verhoudingen.
Monsma is een vernieuwer in arbeidsvoorwaarden en -verhoudingen. Met regelmaat heeft hij zijn visie mogen delen op bijeenkomsten van de Stichting van de Arbeid, de SER, Ministerie SZW, de Tweede Kamer, Arbeidsmarkt van de Toekomst en dergelijke. Sinds 2016 is hij medeoprichter van de WerkVereniging, een belangenorganisatie voor flexibel werkenden.
Uitvoering
Futuro Uitgevers
EAN 9789492221728
Paperback, 160 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.