Pitch of Bitch?


Vroegguhhhh…. vonden mensen die mij niet (goed) kenden mij reuze arrogant. Ik weet inmiddels dat ik mij toen een houding aanmat om mijn onzekerheid te maskeren.

 

Waar kwam die onzekerheid vandaan? Tja, het doet geen goed aan je gevoel van eigenwaarde wanneer de ‘recensies’ op je ‘zijn’ niet al te best zijn. Van ‘gewoon en gemiddeld’  in mijn kinderjaren, degradeerde ik verder gedurende (eerdere, weinig succesvolle) relaties. Met die details zal ik jullie echter niet vervelen.

 

Belangrijk is dat ik nu, vele jaren en successen en succesjes verder, mijn pantser af heb weten te leggen en ik prima in mijn vel zit. En dat zie je! Er wordt heel anders op mij gereageerd. Ach, wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen..

 

Vrouwen

Zijn het vooral vrouwen die hier tegenaan lopen? Ik krijg vaak wel de indruk. Maar waar ligt dat dan aan? Zijn mannen minder onzeker? Of wordt het van hen eerder geaccepteerd wanneer zij zichzelf in the picture zetten? Dat is iets waar ik nog niet helemaal achter ben; waarschijnlijk is het van allebei een beetje.

 

Feit is wel dat overal waar vrouwen werken, zij op een evenwichtsbalk balanceren tussen overtuigend overkomen en sympathie blijven ontvangen. Het lijkt wel alsof wij altijd een keuze moeten maken tussen onszelf (stevig) profileren als professional of aardig gevonden worden. Is het dan werkelijk zo dat je het niet allebei kunt hebben? Nee hoor, maar er is wél een dunne scheidslijn.

 

Authenticiteit

Het grootste verschil zit hem in de authenticiteit van je uitstraling. Daar waar ik vroeger ‘deed alsof’ is mijn gevoel van eigenwaarde nu écht.

 

Profileren

Je hebt een hoop kennis en ervaring binnen jouw vakgebied en dat deel je graag. Dan is het zaak om de mensen om je heen er subtiel van op de hoogte te brengen dat jij die skills bezit. Overspoel ze niet, dring niet op, maar geef ze de keus, liefst met een vleugje humor. Nu is dat tegenwoordig wat eenvoudiger dan vroeger, maar ach, we leven tenslotte nú. Mijn kennis op het gebied van communicatie en mijn passie en talent voor schrijven (oeps, is dat arrogant of zelfverzekerd..?) laat ik zien op deze site en via mijn recensies, teksten en de diverse andere activiteiten die ik ontplooi. Mensen om mij heen hebben dus de keuze om daar kennis van te nemen of .. niet.

 

Wanneer ik een collega aanbied een tekst voor hem of haar te schrijven, doe ik dat zonder het ze op te dringen maar laat ze keus (behalve wanneer het belang van de organisatie in het gedrang komt natuurlijk). In de praktijk blijkt dan de waardering groot en weerstand blijft achterwege.

 

Werk aan je imago, hoe dan?

Je wilt overtuigender overkomen met jouw persoonlijke uitstraling. Door te werken aan een sterk, boeiend en aantrekkelijk imago hoop je meer persoonlijk succes te bereiken. Je wilt een krachtige indruk maken, een indruk die bij jou past. Dit kun je bereiken door erover te lezen, een cursus te volgen óf door feedback te vragen aan mensen in je omgeving die je vertrouwt.

 

Belangrijk is dat lichaamstaal en inhoud met elkaar matchen. Als mensen jouw boodschap in twijfel trekken is dat vaak doordat de inhoud niet klopt met hetgeen je lichaamstaal en uitstraling laten zien. Daarbij is het ook belangrijk om te weten wanneer je wat inzet en in welke situatie. Kortom, wat is de setting? Ook de kleding die je aantrekt en de styling spelen een rol. Het is immers een van de eerste zaken die je van elkaar ziet wanneer je elkaar ontmoet.

 

Jezelf profileren in 3 stappen

Doordat steeds meer processen gedigitaliseerd zijn, worden de momenten waarop we elkaar live ontmoeten belangrijker om een goede eerste indruk neer te zetten. Gedurende deze momenten kun je jezelf onderscheiden en de kwaliteiten laten zien die je in huis hebt. Je kunt daarbij de volgende stappen volgen:

 

Stap 1. Bewustwording

Maak een checklist. Naar welke situatie ga je? En past jouw uiterlijke verzorging bij deze situatie en hetgeen je wilt uitstralen? Ga voor je kledingkast staan met die situatie in je hoofd. En pas daarop je kledingkeuze en uiterlijke verzorging aan.

 

Stap 2. Voorbereiding

Wat wil je zeggen? Pak je tablet of smartphone en neem jezelf op met behulp van de videofunctie. Wat hoor en zie je? Probeer door de bril van bijvoorbeeld een vriend te kijken. Waarover zou hij tevreden zijn? En wat zou beter kunnen?

 

Stap 3. Feedback vragen

Durf aan mensen uit je omgeving te vragen wat zij van jouw manier van spreken vinden en wat het bij hen oproept. En wat vinden ze van jouw manier van staan of zitten, mimiek, manier van oogcontact maken, stemgebruik, kleding, etc. Klopt dit beeld met het hetgeen zij op dat moment verwachten? Mist de toehoorder iets? En zo ja, wat mist diegene? Om feedback vragen betekent dat je jezelf kwetsbaar op moet stellen. Dat vraagt om lef! Soms kan het best confronterend zijn wat je terugkrijgt, dus zoek iemand die je vertrouwt.

 

Is het eenvoudig? Nee, dat durf ik niet te beweren, maar waardevol is het zeker. Succes!


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.