Personal Branding voor zelfstandigen
Dit boek is bedoeld om de zelfstandige professionals (of diegenen die dit willen worden) te leren hoe ze de sterkste versie van zichzelf presenteren. Het geeft inzicht in hoe jij jouw unieke en onderscheidende kwaliteiten op overtuigende wijze kunt uitdragen. Het is daarbij onontbeerlijk jezelf als merk te zien en jezelf goed ‘in de markt te zetten’. Daarmee geef je een boost aan je bedrijf en je omzet!
Zelfstandige professionals
Het aantal zelfstandige professionals en het aantal hoger opgeleiden stijgt en dat maakt het (nog!) belangrijker dat je helder moet aantonen wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Bovendien worden werklocaties steeds flexibeler door het nieuwe werken waardoor je je krachtiger moet profileren aangezien het (offline) contact met relaties (tijdelijke) collega’s en werkgevers/opdrachtgevers sterk vermindert.
Personal Brand
Er is eigenlijk maar een zekerheid waar je als professional op terug kunt vallen en dat is een sterk ontwikkeld personal brand; de beste versie van jezelf. Wanneer je personal branding serieus neemt, neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen loopbaan en leven.
‘Personal branding betekent bewust bezig zijn met het ontdekken en benoemen van wie je bent’. Dit is de inleidende zin van het boek van begint Tom Scholte en dat is direct waar dit boek feitelijk over gaat. Je leert jezelf en je bedrijf beter kennen, je leert reflecteren en ontwikkelt netwerkeigenschappen.
Stappenplan
Het boek van Scholte is onderverdeeld in tien hoofdstukken en een stappenplan. Bij elke stap dwingt de auteur om kritisch naar jezelf en je eigen werk te kijken. Zo wil hij dat je stilstaat bij je kwaliteiten, je persoonlijke doelen en het verhaal van jouw bedrijf. Een handige toevoeging is het ‘personal branding canvas’ achterin. Hier kun je jouw antwoorden invullen of de vragen nog eens nalezen. Je krijgt zo een mooi overzicht dat tevens als naslagwerk dient.
Visie van de recensent
Als beginnend ondernemer is dit boek het lezen absoluut waard. Je leert niet alleen kritisch naar je werk te kijken, maar ook naar jezelf. Na het lezen ben je beter in staat de visie van je bedrijf uit te dragen. ‘Personal branding voor ZZP’ers’ is een boek dat een abstract en ongrijpbaar begrip verbindt aan een praktische aanpak.
Over de auteur
Tom Scholte werkt bij organisatie- en communicatiebureau De Groot, een bureau dat projecten uitvoert met een groeiend team ZZP’ers en freelancers. Ontwikkeling en plezier staan centraal in zijn werk als adviseur, coach en trainer.
Uitvoering
Handzame pocketuitvoering met 189 pagina’s.