In ‘Ondernemerskracht‘ vertelt Rolf Grouve zijn lezers hoe zij, zonder al te ingrijpende aanpassingen, hun bedrijf toekomstbestendig kunnen maken.
Ondernemingen worden continu geconfronteerd met uitdagingen en veranderingen. Daarnaast verandert de technologie razendsnel. Het is dan ook van essentieel belang om de relevante ontwikkelingen te kennen en tijdig te investeren in het moderniseren van de organisatie en het organisatiemodel.
“Waar vroeger leveranciers gedienstig waren en klanten weliswaar een mening hadden, waren de referentiekaders van beide partijen beperkt. Met de toenemende technologie, vervangende producten en diensten zijn de verhoudingen definitief veranderd.”
Elke ondernemer dient te weten hoe medewerkers, klanten en leveranciers zijn organisatie zien. Wat zijn voor hen de toegevoegde waarde van de organisatie. Dát is relevant! Tezamen met kennis van de toekomstige behoeften van de klant is dat van levensbelang voor de organisatie en kan uitsluitend bereikt worden door een constante dialoog.
Naast die onontbeerlijke dialoog, adviseert Grouve om te fantaseren. Fantaseren over de toekomst, zonder daarbij de dagelijkse beslommeringen in ogenschouw te nemen. Waar wil ik met mijn onderneming staan over … zeg, vijf jaar en wat zouden dan de wensen van mijn afnemers zijn? Natuurlijk is dat niet voldoende. Alle mogelijke ideeën die voortkomen uit deze fantaseersessies moeten worden getoetst aan de huidige- en toekomstige trends en aan wet- en regelgeving, maatschappelijke acceptatie en .. last but not least … financiering.
“De kans is groot dat van honderd ideeën die je hebt bedacht er toch drie direct bruikbaar zijn. Dat is pure winst! Welke ideeën kunnen morgen het verschil maken zonder dat je grote of ingewikkelde veranderingen hoeft door te voeren?”
Grouve adviseert om vooral om vervolgens gestructureerde plannen te maken waarbij medewerkers worden betrokken door de plannen bij hen te toetsen. Daar komen veelal verrassende inzichten uit én zorgt voor draagvlak! De auteur adviseert bovendien te zorgen voor een open cultuur waarbij iedereen kan en mag zeggen wat hij vindt. Reflecteer continu!
Ik heb ‘Ondernemerskracht’ met genoegen gelezen en er verfrissende en verrassende ideeën uitgehaald en raad elke ondernemer aan dit boek eveneens ter hand te nemen. Grouve brengt zijn boodschap gepassioneerd en bevlogen en hanteert een plezierige schrijfstijl. Dit alles maakt dat ‘Ondernemerskracht’ alles behalve een droog theoretisch werk is. De vragenlijsten en checklist zijn praktische tools om direct aan de slag te gaan!
Over de auteur
Rolf Grouve is directeur van Provelu, een IT-consultancybedrijf. Hij heeft al meerdere boeken over innovatie (mede) geschreven en verzorgt geregeld gastcolleges op hogescholen.
Uitvoering
Uitgever: Futuro
ISBN 9789492221889
Paperback
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.