Morgendans: bijzondere schrijfstijl


Een roman over leven en dood. Maar vooral over de dood. De dood van Marlijn die om het leven komt door een noodlottig verkeersongeval. Marlijn laat echtgenoot Paul en dochter Anja achter.

Paul probeert zijn enorme verlies een plaats te geven. De agenda van Marlijn speelt een cruciale rol in ‘Morgendans’.

“Een man wilde mij mijn agenda ontnemen, hij rukte er wild aan. Maar ik liet niet los. Niet loslaten, Marlijn, je mag niet loslaten, dacht ik. Ik was bang dat de man met mijn agenda, mijn ziel zou ontnemen. Ik zou onherroepelijk sterven. Onmiddellijk.”

Visie van de recensent

‘De Morgendans’ speelt zich wisselend af in het heden en het heden. Bijzonder in dit boek is dat het overleden personage Marlijn door Sangers wordt gekarakteriseerd door middel van haar agenda. De auteur doet dat overigens erg kundig, want ondanks het feit dat deze hoofdpersoon niet meer in leven is, leert de lezer haar goed kennen. In het heden speelt het enorme verdriet van weduwnaar Paul die verder moet zonder zijn grote liefde.

“In het voorbijgaan zag hij Marlijns agenda liggen Hij bukte zich, nam het in zijn rechterhand, streek met zijn duim de gekreukte en scherp gevouwen bladen recht en keek naar Marlijns handschrift.”

Sangers hanteert een bijzondere schrijfstijl. Enerzijds haast bloemrijk, anderzijds vlot en eigentijds. Ondanks deze contradictie qua stijl. ‘botst’ dit niet. Mijn enige kritiek is dat, overigens met respect voor al die mensen die troost zoeken en vinden in het geloof, dat aspect naar mijn smaak wat overbelicht werd.

“Paul had haar een sleutel gegeven. Ze zuchtte luid, hij kende die zucht, wist dat er zou komen: waarom heb je niets gedaan?”

Met dit verhaal over rouw, diepe emoties en de prachtige liefde die heeft bestaan tussen Paul en Marlijn, weet Sangers zijn lezerspubliek (in elk geval mij) te raken.

Over de auteur

Gerrit Sangers (1954) weet al jong wat hij wil: schrijven en hij maakt zijn droom waar. Zijn eerste (Engelstalige) werk wordt gepubliceerd in verzamelingen van hedendaagse poëzie in Groot-Brittannië en de USA in 1974 en 1975 (Regency Press). In 1989 verschijnt zijn eerste Nederlandstalige werk in De Gids.

Een verhaal onder de naam ‘Arrangement.’ Twee jaar later verschijnt bij Uitgeverij Amber ‘Lydia Verleine’ en in 2001 verschijnt ‘Skated down heights’, een serie gedichten die gezamenlijk een verhaal vormen (Gopher UK). In 2012 volgen de novelle ‘Trance’, de roman ‘Het meisje in de toren’ (2013), de novelle ‘Het verlaten station’ (2014), de gedichtenbundel ‘Helen Draegkragt’ (2014), de novelle ‘Een glans van paranoia’ (2014), de roman ‘Michelle Welt’ (2015) en de roman ‘De Morgendans (2016).

Uitvoering

Uitgever: Uitgeverij Aspekt BV

Paperback, 158 pagina’s

ISBN: 9789461539724


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.