Werk staat nooit stil. Banen en beroepen lijken zelfs steeds sneller te veranderen. Het is belangrijk om daar, als individu en organisatie, slim en snel op te kunnen anticiperen.
Hoe raak je van dat knagende ontevreden gevoel over je werk af zonder meteen naar een andere baan te zoeken? Hoe kun je zelf en samen met je collega’s teamtaken herverdelen, zodat iedereen er Mooier Werk aan overhoudt? De auteurs van ‘Mooier werk’ geven je de handvatten om juist dát te bewerkstelligen. Door middel van smart crafting creëer je een persoonlijke baan op maat.
Met een frisse blik kijk je naar de taken waaruit je werk bestaat. In logische stappen verken je de vrijheidsgraden in je werk en hoe je deze kunt inzetten zodat je baan goed blijft passen bij wat je goed kunt én graag wilt.
“Als je een indruk wilt hebben van de verschillende beelden over het werk, doe dan eens het volgende experiment met een collega die soortgelijk werk doet en met wie je je in je werk vergelijkt. Benoem je werk of je rol als een positie in het voetbalveld, bijvoorbeeld verdediger, coach, spits. Kom je dan op dezelfde positie uit? Vertel elkaar het verhaal van elkaars keuze. Is deze positie altijd dezelfde geweest of is deze veranderd in de loop van de tijd?”
Mooier Werk leert teamleiders, HR-professionals, coaches en adviseurs bovendien om op een andere manier te kijken naar (team)werk. Met praktijkinzichten uit interventietrajecten gedurende ruim vijf jaar wordt duidelijk wat het wel en niet oplevert als mensen zelf aan hun taken sleutelen om werk mooier en passender te maken. Aangevuld met inzichten uit onderzoek en baananalyses komt dit boek tot de kern van wat smart crafting kan betekenen voor de duurzame inzetbaarheid van mensen in hun baan en de teams waarin ze werken.
‘Mooi werk’ van Mark van Vuuren en Luc Dorenbosch is een fijn boek dat zeker nieuwe inzichten biedt. Niet alles is even nieuw, maar in combinatie met andere inzichten geeft het wel degelijk een frisse blik op het verkrijgen van een bevredigende taakinvulling binnen een team. De auteurs presenteren ‘jobcrafting’ als een actieve manier om zelf een betere invulling te geven aan een bestaande functie-inhoud.
‘Mooi werk’ bevat diverse oefeningen die de lezer helpt met het in actie komen; het werkelijke ‘doen’! Het is praktisch en –vooral- haalbaar. Er worden geen idealistische, onbereikbare doelen gesteld die direct al demotiveren. Gaandeweg het boek krijgt de lezer allengs meer het gevoel: ‘dit kan ik ook bereiken’!
Natuurlijk moet, om jobcrafiting’ een kans van slagen te geven, de manager in het verhaal wel mee willen bewegen. Geeft de manager in kwestie zijn medewerkers het vertrouwen om zijn/haar medewerkers hun functie-inhoud te laten herontwerpen? Sterker nog, de rol van de manager is cruciaal. Hij zou jobcrafting niet alleen kunnen stimuleren maar zelfs kunnen toepassen op zijn eigen functie-inhoud. Jobcrafting komt derhalve het beste uit de verf wanneer het een collectief proces is.
Kortom, ‘Mooier werk’ is een aangenaam verrassend boek dat aanzet tot actie richting ‘mooier werk’.
Over de auteurs
Dr. Mark van Vuuren (1975) is universitair docent Organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente. Hij schreef het proefschrift Why Work?, werd op 32-jarige leeftijd verkozen tot beste docent van de universiteit en geeft lezingen in binnen- en buitenland.
Dr. Luc Dorenbosch studeerde Human Resource Studies en promoveerde aan de Universiteit van Tilburg. Hij werkt momenteel als onderzoeker/adviseur bij TNO Arbeid te Hoofddorp. Hij houdt zich bezig met jobcrafting als middel om functies te verduurzamen, zodat werknemers langer inzetbaar blijven in hun huidige werk.
Uitvoering
Boom Uitgevers
ISBN 9789024415168
Paperback, 176 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.