‘Organiseren met toekomst’ gaat na hoe organisaties er in de toekomst uitzien, waar de leiders in deze organisaties zich op richten en welke instrumenten hen daarbij helpen. Guido van de Wiel reikt in dit boek nieuwe tools, taal en trends aan, voor de leiders van morgen.
‘Organiseren met toekomst’ biedt een ideaalbeeld van organisaties, maar geeft tevens tal van praktische tools. Het beschrijft op een heldere en toegankelijke manier het resultaat van Duurzaam Nieuw Organiseren op het functioneren van organisaties. Daarbij staat voorop dat organisaties met toekomst waarde creëren in meerdere dimensies: voor klanten en de mensen in de organisatie (people), voor de organisatie zelf (profit) én voor de wereld daarbuiten (planet). Dit boek geeft daarmee antwoord op de vraag voor welke opgave mensen in organisaties in essentie staan. Het bevat een keur aan voorbeelden en praktische aanknopingspunten om deze visie op organiseren daadwerkelijk vorm te geven.
‘Organiseren met toekomst’ is een praktisch boek dat sturing geeft richting een beter werkende organisatie met ruimte voor ontwikkeling van mensen. Wanneer je eenmaal door de (naar mijn mening wat te lange) uitleg over de opbouw van het boek heen bent, grijpt het je en boeit. Je krijgt er als lezer zin in om de aangereikte tools uit te proberen en toe te werken naar een ‘organisatie met toekomst’. Dat willen we tenslotte allemaal. Het boek heeft een duidelijke opbouw. Het gaat van ‘hoe het niet meer moet’, naar ‘hoe het wel moet’. Heldere toelichtingen en praktische voorbeelden maken het geheel tot een praktisch sturingsinstrument.
De voorbeelden van ‘Verdraaide Organisaties’ als prototypes van Uitputtend Oud Organiseren zullen menige mondhoek geamuseerd doen optrekken. Heel herkenbaar en zo overduidelijk niet in orde dat je je afvraagt waarom we dit zelf niet met elkaar hadden kunnen bedenken. De boodschap: stap af van de uitputtende bureaucratie, de enorme hoeveelheid regels en procedures en laat de mens in je organisatie in godsnaam weer eens voor zichzelf denken, spreekt mij heel erg aan en ik ben daar vast niet alleen in. Stimuleer zelfredzaamheid. Denk en act van binnen naar buiten in plaats van andersom. Bestuur vanuit het ‘waarom’ in plaats van het ‘wat en hoe’.
Van ‘nemen van’ naar ‘bijdragen aan’ is misschien nog wel de beste omschrijving voor de bedoeling van de auteur. De systeemwereld is in veel organisaties nog het startpunt van organiseren. Het gaat daarbij om begrippen als key performance indicators (KPI’s), kwartaalcijfers, jaaromzet en persoonlijke targets. Deze manier van kijken zorgt ervoor dat de aandacht eenzijdig gericht is op ‘wat levert het op’ (de profitkant). Kijken vanuit het paradigma van ‘nemen van’. De boodschap: wijzig dit paradigma en zorg ervoor dat je niet slechts op korte termijn winst boekt. Dat lijkt mooi, maar daar schuilt tevens het gevaar in dat je op lange termijn je medewerkers en de omgeving uitput. Eenzijdig nemen is eisen, egocentrisch en kent een kortetermijnperspectief. Vanuit beschikbare grondstoffen bekeken hebben mensen op die wijze jarenlang belangrijke bronnen aan de wereld onttrokken. Het verschuiven naar ‘bijdragen aan’ is vitaliserend en dienend, ziet de wereld als eenheid en kenmerkt zich door langetermijnperspectief. In ‘bijdragen aan’ is er meer aandacht voor alle stakeholders, inclusief de omgeving en de generaties na ons.
Het boek biedt een drietal perspectieven die kunnen helpen organiseren in de toekomst verder mogelijk te maken:
Natuur als leermeester: sociale biomimicry. Een opkomende discipline waarbij bestudeerd wordt hoe de natuur problemen oplost en hoe deze inzichten kunnen worden toegepast in onze samenleving.
Organiseren volgens de principes van het brein: uit steeds meer onderzoek blijkt dat ons brein ons leidt. Ook in organisaties. Als de leefwereld en de bedoeling een prominentere plek krijgen in organisaties, dan is het belangrijker dan ooit met de breinen in organisaties rekening te houden, aldus Van de Wiel.
Systemisch organiseren heeft als doel de groei en ontwikkeling van organisaties te stimuleren door het respecteren van de natuurlijke beweging van de organisaties en door blokkades op te heffen. Het gaat over de manier waarop mensen met elkaar producten, diensten en waarden tot stand laten komen. Over hoe en waarom we welke ‘profit’ maken!
Een boek dat de moeite van het lezen meer dan waard is. Feitelijk is een keer lezen niet genoeg. Houd het bij de hand en pak het opnieuw.
Bestellen
Dit interessante boek zelf bezitten? https://www.managementboek.nl/boek/9789462200722