Google Analytics is met afstand het meest gebruikte pakket voor websitestatistieken onder marketeers. De vernieuwde versie, Universal Analytics, komt er aan. Hoogste tijd voor een goed handboek moet auteur Gerard Rathenau gedacht hebben. Zijn handboek is een fijn naslagwerk voor de iets gevorderde Analytics gebruiker.
Uitgaande van het feit dat je de basisbegrippen van Google Analytics onder de knie hebt, leert Het Handboek Google Analytics je zeer praktische informatie te achterhalen waarmee je meer inzichten krijgt over het gedrag van de bezoekers van je website.
Voor diegenen die in de veronderstelling verkeren dat je met Google Analytics niet veel meer kunt dan alleen statistieken – zoals bezoeken en conversies – bekijken, is het Handboek Analytics een ware eye-opener! Dat was het overigens voor uw recensent ook kan ik u melden. Alleen al de uiteenzetting over de mogelijkheid om Google AdWords aan Google Analytics te koppelen was voor mij volslagen nieuw en bijzonder bruikbaar. Maar ook de mogelijkheden om gebruikersgedrag te achterhalen waarmee je informatie verkrijgt waar je acties aan kunt koppelen.
Om u –als aspirant lezer van het handboek van Rathenau- een indruk te geven van wat u allemaal krijgt voorgeschoteld, toon ik u bij deze een greep uit het ‘menu’:
– Wat komt er kijken bij de implementatie van Google Analytics?
– Welke dashboards en (aangepaste) rapporten kun je in Google Analytics gebruiken?
– Wat zijn filters en segmenten en hoe kun je deze in de praktijk toepassen?
– Wat is event tracking en hoe kun je uit deze functionaliteit actiegerichte inzichten halen?
– Wat is conversieattributie en hoe kun je deze cijfers vertalen naar praktische informatie om je campagneresultaten te verbeteren?
– Welke mogelijkheden biedt Google Analytics om online marktonderzoek uit te voeren?
– Wat zijn de meest gestelde vragen en misverstanden over Google Analytics?
Gerard Rathenau is zelfstandig webanalist gericht op Google Analytics. Hij ondersteunt bedrijven om actiegerichte inzichten uit Google Analytics te halen. Rathenau heeft een grote passie voor alles wat met webanalytics/usability en conversieoptimalisatie te maken heeft. Hij heeft het vak geleerd bij PauwR Internetmarketing. Hij is daar opgeleid in alle aspecten van het online marketing vak (SEA/SEO/Analytics). Vervolgens heeft hij bij ANWB gewerkt als fulltime webanalist. Campagnes werden voorheen afgerekend op de laatste klik. Rathenau heeft o.a. een attributiemodel opgezet, zodat ook e-mail en banneringcampagnes afgerekend konden worden op hun werkelijke conversiewaarde.
Rathenau geeft voornamelijk workshops aan online bureaus om hen te leren actiegerichte informatie uit Google Analytics te halen. Daarnaast deelt hij zijn kennis over Google Analytics tijdens presentaties.
Het ‘Handboek Google Analytics’ gaat uitgebreid in op de functies en mogelijkheden van Google Analytics en is doorspekt met tips, voorbeelden en praktijkcases. Het boek is geschreven voor (online) marketeers en website-eigenaren die meer inzichten uit sitestatistieken willen halen. Door stapsgewijs dit boek te volgen kan er meer uit Google Analytics gehaald worden. Het boek is overzichtelijk en makkelijk leesbaar en geeft uitgebreid uitleg over de diverse functionaliteiten, voorzien van duidelijke voorbeelden. Er wordt aangegeven dat het boek geschreven is voor (online) marketeers en website-eigenaren die meer inzichten uit sitestatistieken willen halen. Ook voor ervaren online marketeers staat er echter in dit boek handige informatie om (nog) meer uit hun account te halen. Er dient wel vermeld dat het boek, voor mensen die net beginnen met Google Analytics, nogal pittige leesstof is.
Al met al is uw recensent erg enthousiast over dit handboek.
Bestellen
Dit boek bestellen? https://www.managementboek.nl/boek/9789059407626/handboek-google-analytics-gerard-rathenau?force-cache-refresh=1#recensies