Mijn recensie van het boek ‘De Marketing Monnik’


‘De Marketing Monnik’ van Klaas Klunder laat zich lezen als een spannende thriller. Wie zich iets te veel laat meeslepen in het spannende verhaal over de jonge ondernemer Peter van Dijk, loopt het gevaar de ‘marketingpareltjes’ die in het boek van Klunder verstopt zitten, te missen. Wanneer dat gebeurt, kunt u maar een ding doen… lees dit boek vooral voor een tweede keer!

Ondernemer en computernerd Peter van Dijk ontwikkelt een internetbril waarmee hij mogelijk voor een revolutie kan zorgen, mits hij de financiële middelen kan verkrijgen om zijn product te ontwikkelen en in de markt kan zetten. Een vrij hopeloze gang langs diverse banken leert hem dat zijn product, in de ogen van de geldverstrekkers, haast té mooi is. Peter blijft echter ‘heilig’ geloven in zijn product en uiteindelijk, en na aandringen van zijn vriendin, neemt hij contact op met zijn oom. Deze oom is, na een traumatisch ongeval waarbij ook de ouders van Peter zijn omgekomen, het klooster ingegaan en heeft zijn leven als geslaagd zakenman achter zich gelaten. Hij is echter zó gelukkig met het feit dat zijn neef, waar hij al die jaren niets meer van heeft vernomen, weer contact met hem zoekt, dat hij besluit hem met raad en daad bij te staan.

Is Marketing monnikenwerk? Na het lezen van ‘De Marketing Monnik’ van Klunder zou je het haast gaan denken. Wanneer je als lezer niet al te diep bent weggezonken in het spannende verhaal, dan heb je vast het marketingpareltje op pagina 67 ontdekt. ‘It all starts with WHY’, gebaseerd op het model van Simon Sinek (Te vinden in zijn boek ‘Begin met het Waarom’). Dit model gaat uit van de interessante gedachte dat de consument jouw product niet koopt vanwege wat je doet, maar om waarom je het doet.

De monnik verhaalt bovendien over de Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim en Renée Mauborgne (Te vinden in hun boek ‘De blauwe oceaan’). Voor sommige lezers wellicht een bekende strategie, maar in het kader van het verhaal zeker relevant. Bovendien blijft het boeiend om je product te beschouwen vanuit deze vier perspectieven. Het biedt de mogelijkheid een geheel nieuw aanbod in de markt te zetten.

De Hype Cycle is wellicht wat minder bekend. Dit is een theorie van Garnter en die inzicht geeft over wanneer een product geen hype meer is maar een platform voor productiviteit is geworden. Zeker in de huidige maatschappij waarin de ene hype de andere razendsnel opvolgt, is deze theorie bijzonder nuttig.
Wanneer de theorieën van de monnik zijn vruchten gaan afwerpen en de zaken rond de internetbril in een stroomversnelling raken, doceert de monnik – in een inspirerende bijeenkomst – het gehele team achter Peters internetbril hoe zijn een onoverwinnelijk team worden. De rode draad in zijn betoog is de theorie ‘Together Everybody Achieves More’.

De laatste Bijbelse les die de monnik zijn neef Peter meegeeft draait om het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij overtuigt Peter ervan dat hij een tiende deel van zijn nettowinst moet laten terugvloeien in de maatschappij. Maleachi 3:10: ‘Stel mij maar eens op de proef –zegt de Heer van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen’.
Wellicht een wijze les voor velen?

Klaas Klunder onderneemt onder het merk Marketing Penguin, maar kreeg als marketingadviseur en -docent behoefte om zijn stof te verpakken als een boeiend verhaal. Zijn in eigen beheer uitgegeven boek ‘De Marketing Monnik’ onthult de drie marketinggeheimen van de Bijbel. Het toepassen van deze wijsheden helpt volgens Klunder juist in deze tijd om duurzame resultaten te bereiken zonder extra budget.

Klunder gelooft in authenticiteit in marketing en communicatie en heiligt de stelling ‘If you tell the truth you don’t have to remember anything’. Hij is er dan ook van overtuigd dat online marketing uitsluitend zal werken wanneer je écht en eerlijk communiceert met je klanten, fans, volgers.

De Marketing Monnik is een spannende businessroman waarin vele marketingtheorieën op relevante wijze aan de orde komen. Het toepassen van deze wijsheden helpt juist in deze tijd om duurzame resultaten te bereiken zonder extra budget. Een aanrader voor de lezer die geïnteresseerd is in verrassende marketingboeken, maar ook voor diegenen die graag het nuttige met het aangename combineren.

Bestellen

De Marketing Monnik zelf hebben? Bestel hem snel: https://www.managementboek.nl/boek/9789082302905/de-marketing-monnik-klaas-klunder#recensies


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.