Wanneer je, vanuit je professie of vanuit een vrijwillige functie met de media te maken gaat krijgen, doe je er goed aan niet onvoorbereid het gesprek aan te gaan, maar eerst ‘Mediatraining voor iedereen’ van Frank Peters te lezen
Het vertegenwoordigen van een organisatie is weliswaar niet ieders favoriete bezigheid, maar wanneer je goed voorbereid het gesprek aangaat, zal je je een stuk zekerder voelen bij jouw media optreden. Dit boek kan je daar zeker bij helpen.
Veel mensen zien als een berg op tegen een gesprek met een journalist. Dat komt wellicht voort uit de angst de verkeerde dingen te zeggen waardoor zij hun organisatie eerder schade berokkenen dan aan een beter imago helpen. Zij menen vaak dat journalisten er op uit zijn hen in een valkuil te laten trappen. Een ongegronde angst zo blijkt. Realiseer je dat de journalist waar je het gesprek mee zult aangaan, ook afhankelijk is van jou. Hij (of zij) wil tenslotte een verhaal of reactie van jou en jij wilt de media positief beinvloeden. Enfin, een wederzijdse afhankelijkheid dus. Dat is een van de belangrijke boodschappen van Peters.
“Wees zelf actief in het benaderen van de media en wacht niet af tot je zelf benaderd wordt. Zorg er ook voor dat je aanspreekbaar bent voor de media, zowel in goede als in slechte tijden. En dat je snel reageert als journalisten een mediavraag stellen. Het halen van de deadline van het medium is in het belang van jullie allebei.”
Journalisten hebben veel invloed en je kunt ze dan ook maar beter te vriend houden. Zij zijn tenslotte de nieuwsbron voor het publiek. Een goede relatie met journalisten die voor jouw organisatie van invloed kunnen zijn is derhalve heel belangrijk. Bouw een netwerk op en behandel hen met respect.
“Het trainen van de woordvoering is zeer belangrijk voor het wegnemen van eventuele zenuwen. Dit helpt je om mentaal in de sfeer te komen van de mediawoordvoering. Bovendien geeft het je ervaring met het beantwoorden van de vragen en het hanteren van de boodschappen.”
Met zijn ‘Mediatraining voor iedereen’ biedt Frank Peters maar liefst 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. In heldere taal geeft hij zijn lezers handvatten die uitstekend als hulpmiddel kunnen dienen bij de voorbereiding van een media-optreden. Wanneer je dit boek hebt gelezen ga je een stuk rustiger jouw mediamoment aan!
Over de auteur
Frank Peters is mede-eigenaar van VIRTUS Communications en expert op het gebied van reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement. Hij adviseert bestuurders en toezichthouders van gerenommeerde (multinationale) ondernemingen, brancheorganisaties en zorginstellingen.
Uitvoering
Futuro Uitgevers
ISBN10 9492221764
ISBN13 9789492221766
Paperback, 120 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.