Dat het treurig is gesteld met de kennis van onze mooie Nederlandse taal bij de jeugd zal (bijna) iedereen beamen. Het feit dat de jeugd niet meer (met plezier) leest is een belangrijke oorzaak van dit probleem.
Niet iedereen was het overigens met mij eens toen ik mij onlangs mengde in een discussie op social media over de verplichte boekenlijsten op school en het feit dat daar veelal wel erg ‘stoffig’ werk op voorkomt dat –naar mijn mening- de tanende liefde van de jeugd voor het lezen van boeken, niet zal keren. En dat, terwijl er zoveel boeken zijn die volgens mij de jeugd wel kan boeien. Mijn medestanders waren het met mij eens dat het van groot belang is om onze jeugd kennis te laten maken met de lol van het lezen.
Tegenstanders riepen over ‘pamperen’ en ‘gewoon verplichten’. Volgens mij bereik je daarmee het tegenovergestelde: je maakt ze het lezen nog steviger tegen en het taalgebruik verloedert nog verder.
Maar het zijn natuurlijk niet alleen de boekenlijsten die op de schop zouden moeten. Het begint al veel eerder! De lol van het lezen zou elk kind zo jong mogelijk meegegeven moeten worden. Het is immers zo dat vlot en goed leren lezen aan het begin van de basisschool enorm belangrijk is. Niet goed kunnen lezen, betekent een handicap voor het verwerven van kennis op allerlei terreinen. Ouders kunnen overigens heel veel doen om de leesontwikkeling van hun kind te stimuleren.
Begin zo vroeg mogelijk met voorlezen, lees met regelmaat en ga zo lang mogelijk door
Kinderen die van jongs af aan zijn voorgelezen zijn gemotiveerder om te leren lezen. Bovendien zijn ze taalvaardiger, begrijpen teksten beter en hebben meer succes op school dan kinderen die niet of heel weinig zijn voorgelezen. Het is overigens beter voor de leesontwikkeling om iedere dag tien minuten samen te lezen of voor te lezen dan dat je daar slechts één keer per week een uur aan besteedt.
Ook kinderen die zelf kunnen lezen vinden het fijn om voorgelezen te worden. Bovendien oefen je hiermee de luistervaardigheden en woordenschat. Praten met kinderen over een boek kan heel verrassend zijn. Door bijvoorbeeld je kind te vragen een voorspelling te doen over het verdere verloop van het verhaal of boek oefen je vaardigheden die te maken hebben met begrijpend lezen.
Ik sluit af met een ‘open deurtje’ …. de houding van ouders ten opzichte van lezen is heel belangrijk. Door zelf regelmatig zichtbaar te lezen en met je kind naar de bibliotheek of boekwinkel te gaan, geef je jouw kind het belang van boeken en van lezen mee.