Ook in de journalistiek zijn vaste banen inmiddels een zeldzaamheid geworden. Dat is een belangrijke reden voor (bedrijfs)journalisten om een eigen onderneming te beginnen. Daar komt nog bij dat de vrijheid van het freelance bestaan veel journalisten aantrekt. Voor jezelf beginnen is echter lang niet eenvoudig, want de concurrentie is hevig. De zaken praktisch aanpakken om je bedrijf van de grond te krijgen en overeind te houden, is derhalve van essentieel belang.
Het boek ‘De journalist als ZZP’er’ is bij uitstek bedoeld voor diegenen die een journalistieke onderneming beginnen en als freelancer aan de slag willen, of voor hen die deze overstap onlangs hebben gemaakt en meer uit hun bedrijf willen halen.
Yolan Witterholt laat in haar boek zien wat er allemaal bij komt kijken en vertelt haar lezers hoe je de zaken goed aanpakt. Hoe vind je opdrachtgevers en haal je een klus binnen, waar en wanneer breng je een offerte uit en hoe bepaal je je tarief? Hoe zet je jezelf ‘in de markt’ en welke nieuwe mogelijkheden zijn er wat dat betreft? Hoe belangrijk is netwerken eigenlijk en hoe zit het met al die ingewikkelde belastingzaken?
Mijn visie
Allereerst respect voor het lef van Witterholt om, ondanks het enorme aantal boeken dat er voor freelancers inmiddels al is, nog een boek voor deze doelgroep te schrijven. Witterholt heeft gemeend dat zij hier nog het een en ander aan toe te voegen heeft en zij zich bovendien met haar boek kan onderscheiden. Ik kan je zeggen….ze heeft gelijk! Haar boek is een zinvolle aanvulling op al hetgeen er al is.
Om te beginnen ordent Witterholt in ‘De journalist als ZZP’er veel van de reeds beschikbare informatie, zodat je plotsklaps door de bomen het bos weer kunt zien! Met deze praktische aanpak en heldere uitleg c.q. toelichting bewijst zij overigens haar ruime ervaring in het onderwijs. Zij sluit deze onderdelen veelal af met commentaren c.q. inzichten van journalisten die als freelancer hun diensten aanbieden.
“Het is ook mogelijk om parttime ondernemer te zijn. Voldoe je aan de eisen van de Belastingdienst en maak je als ondernemer 1225 uur vol, dan heb je nog een flink aantal uren over die je kunt vullen met een parttime baan.”
Witterholt verwijst met regelmaat naar het NVJ-onderzoek uit 2013. Dit onderzoek naar freelance journalisten, schrijvers en fotografen werd in oktober 2013 uitgevoerd door Pyrrhula, Social Research Network, in opdracht van de NVJ, FLA, FF en Lira. De uitkomst van dit onderzoek legt onder meer de smalle financiële marges bloot waarbinnen de zelfstandig ondernemende journalisten, schrijvers en fotografen moeten opereren.
Ondanks het feit dat dit onderzoek geen al te positief beeld schetst, is er volgens Witterholt nog altijd voldoende werk te vergeven. Zo is bijvoorbeeld de behoefte aan content nog nooit zo groot geweest als nu. Het advies van de auteur aan startende ondernemers in het vak is derhalve om vooral de commerciële gedachtegang te volgen en een specialisatie te kiezen.
“En dan ineens heb je beet. De redactie van je keuze zegt ja. Ga maar doen. Dan is het tijd voor de briefing: de precieze formulering van de opdracht. Die moet zonneklaar zijn; dat is van levensbelang. Je moet precies weten wat de bedoeling is voordat je aan de slag gaat, want als aan het eind alles weer anders moet dan je dacht, is dat niet alleen frustrerend maar ben je ook veel extra tijd kwijt.”
‘De journalist als ZZP’er’ staat bol van de nuttige tips waar de lezer zijn voordeel mee kan doen. Ook deze tips zijn weer praktisch geordend. Wat passeert er zoal? Welnu, tips over tarieven, offertes, factureren, contracten en auteursrecht. Het komt allemaal aan bod. Daarnaast besteedt Witterholt uitgebreid aandacht aan zaken zoals de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel, de effecten van het einde van de VAR-verklaring en de zelfstandigen- en startersaftrek.
“Kosten voor vakliteratuur mag je helemaal aftrekken. Wat daar precies onder valt is niet echt duidelijk. Ga er in grote lijnen van uit dat je als vakliteratuur mag opvoeren wat je moet lezen om je werk goed te kunnen doen.”
Aan het einde van haar boek besteedt Witterholt aandacht aan het verkrijgen van opdrachten, het pitchen en netwerken.
Kortom, ‘De journalist als ZZP’er’ is een bijzonder nuttig boek voor wie zich wil begeven op de journalistieke freelancemarkt. Het opgenomen overzicht van literatuur en websites draagt daar nog eens toe bij en ook de interviews met ervaringsdeskundigen zijn verhelderend!
Over de auteur
Yolan Witterholt is al meer dan 25 jaar docent aan de School voor Journalistiek (SvJ) in Utrecht en is daarnaast ondernemer en freelance journalist. Ze schreef meerdere boeken en vele artikelen voor o.a. Esta, Zin, Volkskrant Magazine, NRC Next, Red Magazine en Opzij. Als docent ontwikkelde ze het vernieuwde vak Freelance op de SvJ, dat zij ook doceert en coördineert. Ze kan hierdoor onder meer putten uit de ervaringen van honderden studenten die voor het vak als beginners ‘in het diepe werden gegooid’ om uren te maken op de (bedrijfs)journalistieke arbeidsmarkt.
Uitvoering
Uitgeverij Adfo Books
Paperback, 214 pagina’s
EAN: 9789491560903