In ‘Door Haagse ogen’ bieden Erik van Venetië en Jur de Haan hun lezers een uiterst actueel kijkje in de Haagse politieke arena door de ogen van de ontvangers van een lobby. In dit boek onthullen verschillende kamerleden en topambtenaren door wie zij zich laten beïnvloeden en voor wie zij de deur gesloten houden.
‘Door Haagse ogen’ biedt bovendien tal van adviezen hoe je als lobbyist binnenkomt op een departement. De auteurs waarschuwen bijvoorbeeld om selectief om te springen met de keuze van lobbyonderwerpen. Dat lijkt logisch, tenslotte worden departementen dagelijks van verschillende kanten benaderd over tal van onderwerpen waarvan de lobbyist meent dat juist zijn issue aandacht verdient. Klop je te vaak op dezelfde deur, dan zal je minder serieus worden genomen. Doe dus niet aan ‘overlobbyen’. Ook de zogenaamde ‘strovuurlobby’ heeft zelden effect. De strovuurlobby staat voor even snel iets willen regelen in de hoop op direct resultaat bij een ontvanger met wie je geen relatie hebt opgebouwd.
“Er is geen standaard recept voor lobbyen in de Tweede Kamer. Kamerleden zijn persoonlijkheden die zich graag van anderen onderscheiden met uitgesproken standpunten, elk met een eigen gebruiksaanwijzing. Dat is niet zo gek, daarom zijn ze ook Kamerlid geworden.”
Venetië en De Haan benadrukken het belang van een gedegen voorbereiding. Alvorens je op een ambtenaar en/of kamerlid afstevent, dien je te weten wat deze wethouder, minister of staatssecretaris al over het onderwerp heeft gezegd en geschreven. Daarnaast moet je vanzelfsprekend jouw boodschap goed onderbouwen én … vooral…. zorgen dat je jouw boodschap zó brengt dat hij raakt; liefst persoonlijk. Zorg niet alleen dat je binnen komt, maar dat je ook écht binnenkomt.
“Topambtenaren zeggen: Kom met oplossingen. Niet met problemen, die hebben we al genoeg. Schrijf in de lobbyboodschap welk maatschappelijk probleem je oplost. Kamerleden zeggen: Weet me te raken. Feiten, cijfers en argumenten zijn bruikbaar om een issue te maken en te agenderen. Maar de kale feiten komen pas binnen als je me weet in te nemen en mee te nemen.”
Dit zijn maar enkele voorbeelden van de veelheid aan nuttige tips and tricks die jouw beïnvloedingskracht kunnen vergroten. Kortom, ‘Door Haagse ogen’ is een aanrader voor elke gemeentelijke of landelijke politicus, lobbyist, (communicatie)strateeg, bestuursadviseur en projectleider van een gemeente of een regionaal samenwerkingsverband die open staat voor nieuwe inzichten en werkwijzen teneinde de samenwerking in je gemeente en je lobby een nieuwe impuls te geven.
De auteurs
Erik van Venetië adviseert en traint bedrijven, overheden en brancheorganisaties op het gebied van lobby & public affairs, issuemanagement en mediastrategie. Als public affairs associé is hij verbonden aan Berenschot. Daarnaast is hij kerndocent in de Leergang Public Affairs van de Universiteit Leiden in Den Haag. Van Venetië heeft inmiddels acht boeken op zijn naam staan en hij schrijft blogs op hetgrotelobbyen.com, de digitale opvolger van Het Grote Lobbyboek. Eerder was Van Venetië politiek journalist van de Volkskrant en hoofd public affairs van de Nederlandse Spoorwegen. Van Venetië (1958) is politicoloog, afgestudeerd aan de Universiteit Leiden.
Jur de Haan is bedrijfskundige en heeft ruime ervaring als beleidsmaker en – adviseur aan de lokale overheid. Hij werkt sinds juni 2007 als senior adviseur bij Zunderdorp Beleidsadvies en Management. De Haan studeerde Andragologie in Groningen en Bedrijfskunde in Delft en vervulde in Groningen verschillende assistentschappen en bestuursfuncties binnen de sociale faculteit. Hij studeerde af op een scriptie over de herstructurering van landelijke welzijnsorganisaties. Vervolgens is hij in uiteenlopende functies werkzaam geweest bij het Landelijk Centrum Opbouwwerk in Den Haag, een landelijk steunpunt voor lokale instellingen voor samenlevingsopbouw. Hij heeft met een eigen adviesbureau een aantal jaren gemeenten geadviseerd over ontwikkeling van lokaal welzijnsbeleid.
Uitvoering
Karakter Uitgevers
ISBN 9789045213637
Paperback, 164 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.