De Veranderformule


Afbeeldingsresultaat voor de veranderformule

Er zijn veel methodieken die je als organisatie kunt inzetten om te verbeteren of vernieuwen. Duurzaam veranderen blijkt echter lastig. De middelen zijn belangrijker geworden dan het doel, instrumentele implementatie is het gevolg en werkelijke impact blijft uit.

“Beleving is werkelijkheid hoor je wel eens. Je kunt een visie en strategie bijvoorbeeld op papier hebben, maar de vraag is of deze ook leven binnen je organisatie. Alleen dan doen ze namelijk wat ze horen te doen: richting bieden.”

De eerste gedachte bij een managementboek met de titel ‘De Verander Formule’ zal wellicht zijn dat het meer van hetzelfde is. Nou, dan heb ik een verrassing voor u, geachte lezers. Niets is namelijk minder waar. Het boek van Weerdenburg is verfrissend, vernieuwend en heeft wel degelijk een toegevoegde waarde.

“Kijk naar hoe mensen zich gedragen en speel ze uit op hun sterktes. Stel structuren, organisaties, procedures hierbij in vraag. Er zijn mensen die als je ze ’s morgens vraagt om achterstevoren te lopen, dat waarschijnlijk ook doen. Het deel dat zegt ‘Ben je zot?’, dat zijn je trekkers.”

Het grote verschil zit hem in het feit dat ‘De Verander Formule’ nadrukkelijk NIET gaat over de inhoudelijkheid van organisatieveranderingen. Weerdenburg presenteert in haar boek NIET de zoveelste methode om met succes een organisatie te veranderen, maar biedt haar lezers inzichten over verduurzaming van de organisatieveranderingen, ongeacht de toegepaste methode.

“Het sturen op het vasthouden aan afspraken en ingezette veranderingstrajecten zorgt voor een duurzame verandering van gedrag en daarmee van prestaties. Een duurzame verandering van gedrag levert op zijn beurt dan weer een cultuurverandering binnen het bedrijf op. Je kunt cultuur niet rechtstreeks veranderen, omdat cultuur te maken heeft met waarden, normen, symbolen en rituelen, en omdat het tot uiting komt in gedrag. Je kunt wel een traject opstarten om het gedrag te veranderen in de richting van het gewenste gedrag, met een cultuurverandering als gevolg.”

Het is inmiddels een bewezen feit dat medewerkers pas bereid zijn de voorgestelde veranderingen in de praktijk te brengen wanneer het geen ‘kunstje’ is maar een praktische nieuwe manier van werken. De inzichten van Weerdenburg zijn gericht op blijvende gedragsveranderingen en richt zich vooral op het zelfdenkend vermogen van de mensen binnen de organisatie.

De Verander Formule is een prikkelend boek. Het maakt nieuwsgierig om met de inzichten aan de slag te gaan en ach …. Wat let je? Meteen vandaag maar?

Over de auteur

Jorien Weerdenburg is een ervaren consultant, werkzaam als senior manager bij IG&H Consulting & Interim. Ze heeft gewerkt met leiders uit verschillende sectoren rond de thema’s leiderschap, organisatieverandering en gedrag.

De uitvoering

Uitgever Futuro

Paperback, 160 pagina’s

ISBN10 9492221497

ISBN13 9789492221490

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer. http://ht-c-communicatie.nl en http://hanneketinorcenti.nl

 


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.