Met haar boek ‘De nieuwe Communicatieprofessional’ introduceert auteur Vera de Witte een nieuwe communicatiefunctie. Met nieuwe aandachtsgebieden en werkwijzen. Witte is van mening dat het communicatievak een omslag zal moeten maken. De communicatiefunctie van de toekomst is niet langer slechts een adviesfunctie, maar een primair proces dat in de directiekamers van succesvolle organisaties begint.
Witte biedt haar lezers met dit boek tal van verrassende inzichten, met als rode draad in het geheel, deze vijf:
Technologisering en digitalisering veranderen de wereld fundamenteel.
Succesvolle organisaties zijn adaptief en weten te verbinden.
Dé twee kerntaken van het communicatievak zijn merkmanagement en interactiemanagement. De manier waarop de organisatie met de omgeving communiceert en interacteert bepaalt het succes van die organisatie.
Specialiseren is een must, net als experimenteren en lef.
Werken in flexibele, multidisciplinaire teams wordt standaard.
“Digitalisering heeft geleid tot een enorme hoeveelheid beschikbare informatie. Het aantal middelen, kanalen en mogelijkheden voor communicatie is sterk toegenomen: WhatsApp, Instagram, Snapchat, Facebook, Tinder, selfies, Twitter, het zijn slechts enkele voorbeelden.”
Witte is van mening dat communicatieprofessionals zich steeds meer zullen moeten specialiseren omdat het vakgebied in zijn geheel te breed ontwikkelt is. Bovendien stelt Witte dat er, naar haar mening, nieuwe functies zullen ontstaan. Hierbij valt te denken aan de data-analist, contentstrateeg, gedragspsycholoog en verhalenmaker. Bovendien verwacht de auteur dat er een omslag in denken en doen nodig zal zijn bij de communicatieprofessionals. De communicatieprofessional van de toekomst is proactief, alert en creatief.
“Een optimale inrichting en afstemming van middelen, kanalen en content passend bij het DNA van de organisatie, het doel en de verwachtingen c.q. de behoeften van de klant is essentieel. Klanten hebben (steeds meer) de behoefte aan een geïntegreerde ervaring in een omnichannel-omgeving.”
De aandachtspunten die als rode draad door het boek lopen hebben flinke consequenties voor het verrichten van communicatiefuncties binnen een organisatie. Hoe een communicatieafdeling is ingericht wordt steeds meer van ondergeschikt belang aangezien dat zo flexibel moet zijn dat het bij wijze van spreken ‘met de wind mee kan’.
“De tijd van de grote afdelingen communicatie is voorbij. Tegelijkertijd kan de communicatiefunctie in een organisatie niet ontbreken. De consequentie hiervan is dat er goed gekeken dient te worden naar wat elementaire communicatiefuncties zijn in de organisatie en wat er verder nodig is.”
De aanstaande veranderingen die Witte voorspelt zijn grotendeels het resultaat van het feit dat ‘de macht’ is verschoven naar de buitenwereld (consument, externe stakeholders).
Het zal voor menig organisatie (vooral de meer traditionele) een uitdaging zijn om deze omslag zonder kleerscheuren door te komen. Ook zij moeten uit hun comfortzone stappen.
‘De nieuwe Communicatieprofessional’ is een boeiend en prikkelend boek dat weliswaar geen kant en klare oplossingen biedt, maar wel degelijk aan het denken zet!
De auteur
De Witte is ruim 15 jaar actief in het communicatievak en dan met name in het publieke domein. Momenteel is zij directeur communicatie bij de VNG en auteur van onder meer ‘Public Branding’, over zin en onzin van merkenbeleid bij de overheid (2002), ‘De wereld achter de arbeidsmarktcampagne’ (2003), ‘De kracht van de boodschap’ (2007), ‘De professionele communicatiefunctie’ (2008) en ‘Kleur Bekennen’ (2014). Witte is bovendien bestuursvoorzitter van de vakgroep overheidscommunicatie van Logeion.
Uitvoering
Uitgever: Adfo Books
ISBN10 9492196239
ISBN13 9789492196231
Paperback, 200 pagina’s
Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, boekmarketeer, literair agent en recensent.