De employee journey 1


De auteurs van het boek ‘De employee journey’ hanteren de stelregel dat blije medewerkers in staat zijn om klanten blij te maken. Een stelregel die volkomen logisch klinkt, maar hoe breng je dat nou in de praktijk? Dat leggen Becker en Bolink hun lezers haarfijn uit in ‘De employee journey’.

Het auteursduo is ervan overtuigd dat aandacht voor een optimale employee journey heel veel oplevert. Meer omzet, minder personeelsverloop en minder verzuim om maar een paar zaken te noemen. Bovendien, zo menen Becker en Bolink, is de organisatie die hier bewust mee bezig is,  aantrekkelijk voor nieuw talent en dat is, in de huidige situatie van toenemende schaarste aan talenten, een groot goed.

“Steeds meer organisaties willen werken met een vaste (kleine) basiskern, aangevuld met een flexibele schil. Toch zien we nog veel organisaties die freelancers en zzp’ers niet zo goed behandelen als hun eigen medewerkers.”

Sceptici zullen wellicht de wenkbrauwen fronsen en het al prachtig vinden dat hun eigen organisatie ervoor zorgt dat medewerkers zich thuis voelen binnen het bedrijf waardoor zij elke dag het beste van zich zelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie. Ofwel, een aligned workforce.

Becker en Bolink willen een belangrijke stap verder. Zij zeggen: “‘Zet, als organisatie, jouw medewerkers op nummer één, twee en drie. Dan pas komt de klant. Het zijn jouw medewerkers die de klant op één zetten.” De auteurs zijn van mening dat marketeers weliswaar al jaren bezig zijn met een customer-journey-aanpak, maar dat ze met betrekking tot hun eigen medewerkers slechts aan het begin staan. Het is hoog tijd om daar verandering in te brengen, zo menen zij. Tenslotte heerst er nog altijd een schaarste op de arbeidsmarkt. Bovendien bepalen vandaag de dag veel verschillende factoren of talenten voor een bepaalde organisatie kiezen. En bij die organisatie blijven. De juiste talenten aantrekken, binden en behouden is essentieel om als organisatie te overleven.

“Een versierde werkplek als iemand jarig is, een kraamcadeau, een rouwboeket, een fruitmand als iemand ziek is. Een klein gebaar met grote impact. Geen rocketscience: gewoon een kwestie van doen. Behandel medewerkers zoals je ook zelf behandeld wilt worden.”

De auteurs beschrijven in hun boek de verschillende fases en de belangrijkste contactmomenten per fase alsmede de zes belangrijkste factoren waar de organisatie aan kan werken om de employee experience positief te beïnvloeden. Zij illustreren hun stellingen met diverse aansprekende praktijkvoorbeelden van onder andere Univé, KLM, Dura Vermeer en KLM.

‘De employee journey’ is met name bedoeld voor de directies van organisaties, communicatiemanagers, verandermanagers, HR-managers en -directeuren, recruitment managers én studenten.

Kortom, ‘De employee journey’ is een verhelderend en zeer toegankelijk geschreven boek dat de eerste aanzet biedt om van medewerkers, blije medewerkers te maken en daarmee uw organisatie toekomstbestendig! Een aanwinst op het gebied van managementboeken dat menig manager een andere richting zal doen kiezen.

Over de auteurs

Over Sascha Becker: Duitse expat. Flamboyante dromer. Geïnteresseerde luisteraar. Begonnen bij HP als internationale marketeer en zo terechtgekomen in Amsterdam. Vervolgens naar bureauzijde gegaan: LBi Lost Boys, TBWA\ARA en digital production agency IIZT.

Na een intermezzo als interim-marketingmanager bij het online platform Expatica, tien jaar geleden begonnen bij TMP Worldwide dat vier jaar geleden werd overgenomen door PROOF. Als head of strategy bij PROOF inspireert hij A-merken in binnen- en buitenland om succesvol en gestructureerd invulling te geven aan de hele employee journey. Van voordat een medewerker in dienst komt en tijdens zijn dienstverband, tot ver nadat een talent weer vertrokken is.

Over Wenda Bolink: Millennial. Optimist met een scherpe blik. Wil een bijdrage leveren aan de maatschappij en werkte daarom enkele jaren als informatiemanager binnen de overheid. Daar besloot Wenda dat werk meer moet betekenen dan zekerheid. Namelijk: een experience die aansluit bij haar identiteit, purpose, wensen en behoeften. Dat wil ze ook mogelijk maken voor anderen. Daarom werkt Wenda sinds vier jaar bij PROOF. Als strategy consultant helpt zij organisaties bij het vertalen van hun ambities naar een awe-inspiring employee experience gedurende de gehele employee journey.

Uitvoering

Uitgever: Proof Publishers

ISBN 9789491757693

Paperback, 232 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 

 


Over Hanneke van de Water

Met mijn drie katten, woon ik in het Noord-Hollandse dorp Obdam. Ik ben eigenaar van To-taal Communicatie. Middels mijn bureau ben ik in te schakelen als communicatieprofessional, literair agent, boekmarketeer, copywriter en redacteur. Tevens heb ik, tezamen met een compagnon, onlangs Uitgeverij Doornwater opgericht. Wij hebben al enkele fraaie boeken uitgegeven die je kunt vinden op www.uitgeverijdoornwater.nl. Op deze site verzamel ik mijn recensies en ik hoop dat je ze met plezier zult lezen en er wellicht inspiratie uithaalt. De link naar mijn recensies plaats ik op diverse social media kanalen en boekensites (in elk geval Managementboek, Bruna en Hebban). Heb jij een boek geschreven/uitgegeven en wil je jouw werk gerecenseerd hebben? Neem dan contact met mij op via het contactformulier of 06-46590516.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “De employee journey